Ämne: kakel på våtrumsmatta Skrivet av: ms 2005-10-23 20:00:58
Hej är det någon som vet hur resultatet blir om man sätter kakel på våtrumsmatta.
Anmäl opassande inlägg:
Ämne: Svar på kakel på våtrumsmatta Skrivet av: Micke 2005-11-04 13:42:07
För mig har det fungerat aldeles utmärk men då har jag en tunn golvmatta som inte sviktade.
Anmäl opassande inlägg:
Ämne: Svar på kakel på våtrumsmatta Skrivet av: Sifo 2005-11-13 22:28:29
Jag vet att vissa mattor idag är rekomenderade för att sätta klinkers på, iallafall på golv på väggar så håller normalt inte limmerna att hålla upp ca 10 20kg per m2 kakel.
Sen har det att göra med vilket typ av underlag det är, sviktar underlaget så spräcker man plattor och i värstafall så tar tätskiktet(mattan) stryk med tiden. Är det golvspån som e reglat 60cc, som det oftast är vid träunderlag skulle jag inte chansa ,dels så rör sig spånskivan samt så sviktar den.
Många badrum har sett fina ut en kortare period pga av att man bara tagit hänsyn till vad som man ser utan på och inte under.
Kolla med en fackkunnig innan du sätter igång det är kul att göra om en gång.............
Anmäl opassande inlägg:
Ämne: Svar på kakel på våtrumsmatta Skrivet av: Anna 2006-02-16 13:43:34
Jag har hört att om man sätter kakel på våtrumsmatta kan fog och bruk fräta sönder mattan. Detta innebär att du står utan fuktspärr. Tycker du ska kolla ordentligt med fackman innan du gör detta.
Anmäl opassande inlägg:
Ämne: Svar på kakel på våtrumsmatta Skrivet av: Krille 2006-02-19 14:48:00
Vi köpte en lägenhet där golvklinkern var lagd direkt på badrumsmattan, där denna också fungerade som fuktspärr. När vi sen skulle renovera och helkakla badrummet var vi tvugna att riva upp klinker, värmeslingor, golvmatta och flytspackel, eftersom en plastmatta måste kunna röra sig (vidga och krympa) . ligger det klinker på så kan den inte det och spricker istället i fogarna. Mao bryts fuktspärren. För oss gick det på en 20 000 extra, så jag tror det är bäst att göra rätt direkt.
Anmäl opassande inlägg:
Ämne: Svar på kakel på våtrumsmatta Skrivet av: Fredrik 2007-09-28 20:25:16
Kakelfixet "äter upp" mattan så den spricker och fuktskadan är framme
Anmäl opassande inlägg:
Ämne: Svar på kakel på våtrumsmatta Skrivet av: Paul 2009-06-07 19:16:54
Mattan SKALL bort så enkelt är det.
Mvh
http://www.koksmontoren.com
Anmäl opassande inlägg:
Ämne: Svar på kakel på våtrumsmatta Skrivet av: Nymfo 2009-06-10 16:02:29
varför måste den bort? Vi la också kakel på vår matta och har inte märkt av några problem än, men blir orolig när jag läser sånna här trådar! :-S
Vad ska jag göra?
Anmäl opassande inlägg:
Ämne: Svar på kakel på våtrumsmatta Skrivet av: Paul 2009-06-12 00:31:50
Det är bara att läsa punkten 5.2 på sidan 9 i Byggkeramikrådets branschregler så ser du vad jag försökte berätta.
Ganska bra är också att läsa sista meningen på sidan 6.
Mvh
http://www.koksmontoren.com
Anmäl opassande inlägg:
Ämne: Svar på kakel på våtrumsmatta Skrivet av: Perra 2009-06-23 06:58:11
Rent generellt så är det inte att rekommendera. det finns mattor som är godkända som underlag/tätskikt men då vid totalrenovering eller nyproduktion. Fixet fäster alldeles utmärkt på mattan men alkaliteten i fixet gör att mattan i de flesta fall bryts ned och blir spröd och spricker. Katastrof i ett våtrum. I annat fall så sitter klinkret fast så länge mattan sitter.
Anmäl opassande inlägg:
Ämne: Svar på kakel på våtrumsmatta Skrivet av: ulf 2011-01-25 20:08:31
Hej jag undrar om man lägger ett nytt tätskikt på befintlig godkänd våtrums matta enligt gvk , kan man då lägga klinker på golvet utan att det medföljer spricker med mera i själva mattan